Відкриття гігантської бактерії кидає виклик старому уявленню біологів

Пляж Гранд-Анс, мангрові чагарники, Гваделупа. (Antoine Cupial, via Wikimedia Commons)

Нещодавно дослідники виявили нову бактерію. Вона має довжину кілька міліметрів і помітна неозброєним оком. Це кидає виклик уявленню, що для того, щоб побачити бактерію потрібен мікроскоп.

Бактерія отримала назву Thiomargarita magnifica, має довжину близько сантиметра (9,66 мм), тонка і схожа на вермішель, в 5000 разів більша за більшість бактерій і в 50 разів більша за всі інші відомі гігантські бактерії.

Дослідники також виявили, що вона виявляла характеристики, що раніше приписувалися лише складним живим організмам.

Вивчення T. magnifica показало, що ДНК бактерій не вільно плаває всередині клітини, як в інших бактерій. Скоріше, його генетичний матеріал оповитий структурами з мембранами, що досі приписувалося клітинам складніших організмів, таких як тварини та рослини.

Зараз біологія класифікує клітини на два типи: прокаріоти та еукаріоти. Еукаріоти складають клітини складних багатоклітинних організмів, таких як люди та рослини, причому внутрішня частина клітин розділена мембранами.

Раніше виявлені бактерії-прокаріоти не мали мембрани всередині клітини, ДНК та інші компоненти вільно плавали в цитоплазмі, а клітина взагалі не ділилася.

Бактерія спочатку була виявлена доктором Олів'є Гро у 2009 році, коли він шукав мікроорганізми, здатні метаболізувати сірку в мангрових заростях.

«Спочатку я подумав, що це просто щось цікаве, білі нитки, які, мабуть, були прикріплені до чогось в осаді, наприклад, до листа».

Однак пізніші дослідження показали, що «білі нитки» не складаються з безлічі клітин: кожна з них є одноклітинним організмом.

Розмірковуючи про те, чому бактерії виростають такими великими, автори вважають, що додаткові мембрани у бактерій дають організму додаткову перевагу, що дозволяє йому ефективніше виконувати певні біохімічні шляхи, що дозволяє досягати жахливих розмірів.

Крім того, автори вважають, що набагато більший геном T. magnifica, що містить приблизно в 4 рази більше генів у порівнянні з середніми прокаріотами, також може робити свій внесок у його розмір.

За словами авторів, знадобилося більше століття, щоб були виявлені гігантські віруси (віруси значно більші за більшість вірусів і порівняні за розміром з деякими бактеріями). Вони дійшли висновку, що їх дослідження «вказує на те, що більші та складніші бактерії можуть ховатися у всіх на очах».