Археологи розкопали "руїни портового міста" в Марокко. ФОТОрепортаж

Місце нещодавно розкопаних археологічних руїн у некрополі Челла, Рабат, Марокко, п'ятниця, 3 листопада 2023 року.(AP Photo/Mosa'ab Elshamy)

Археологи розкопали ще давніші руїни того, що, на їхню думку, колись було жвавим портовим містом поблизу столиці сучасного Марокко, розкопавши термальні лазні і квартали робітничого класу, які, як сподіваються в країні, приваблюватимуть туристів і науковців у наступні роки, пише AP News.

У п'ятницю дослідники з Національного інституту археологічних наук і спадщини Марокко представили нові відкриття, зроблені цього року в Челлі – об'єкті Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО площею 3,15 квадратного кілометра, що майже в п'ять разів перевищує Помпеї.

Вчені вважають, що ця територія була вперше заселена фінікійцями і стала ключовим форпостом Римської імперії з другого по п'яте століття. Укріплений некрополь та навколишні поселення були побудовані поблизу Атлантичного океану вздовж берегів річки Бу-Регрег. Серед знахідок – цеглини з написами неопунічною мовою, що передувала прибуттю римлян до Марокко.

Основна ділянка розкопок була закрита на ремонт з часів пандемії, і з березня археологи працювали над її розширенням. Територія розкопок (включно з розширеною ділянкою, представленою в п'ятницю) більша, ніж у Волубілісі, широко відвідуваних руїнах за 179 кілометрів на схід від Рабату.

Абделазіз Ель Хаярі, професор доісламської археології з Національного інституту археологічних наук і спадщини Марокко, сказав, що значення цього місця випливає з його розташування на воді, що, ймовірно, зробило його важливим місцем торгівлі, сприяючи обміну матеріалами, включаючи імпорт італійського мармуру і експорт африканської слонової кістки. Він сказав, що нові розкопки підкреслили багатство міста і сподівається дізнатися більше в найближчі місяці і роки.

"Ми все ще не знайшли справжній порт", – сказав він.

Ель Хаярі і його команда археологів сказали, що нові відкриття далі від центру Челли ніколи не були предметом вивчення. На п'ятничній пресконференції вони показали журналістам нещодавно знайдену статую жінки (можливо, божества або імператриці) загорнуту в тканину. Вони сказали, що це перша така статуя, знайдена в Марокко з 1960-х років. Вони також виставили квартал вапняку та сонячної цегли.

Мехді Бен Саїд, міністр молоді, культури і комунікації Марокко, сказав, що він впевнений, що розташування руїн поблизу центру столиці Марокко стане привабливим для туристів як з Марокко, так і з-за кордону. З березня його департамент інвестував у проєкт 487 000 доларів і планує подвоїти цю суму наступного року і кожного наступного року, доки розкопки не будуть завершені.

"Це те, що може зацікавити кожного", – сказав Бен Саїд. "Такі сайти, як Volubilis, відвідують 500 000 відвідувачів на рік. Ми прагнемо до 1 мільйона, розробляючи цей сайт, втілюючи його в життя, налагоджуючи маркетинг, комунікації і все інше".